Pages

Saturday, April 17, 2010

~Baik Dan BuRuK~

Hurm..orang kata buat baik dibalas baik dan sebaliknya..Sekadar berkongsi cerita..hari nie aku keluar ke Amcorp Mall dengan niat utama membeli alat tulis untuk exam aku nnt..konon la kan saje nk menggatal nk beli lg..padahal yang ade dalam pencil box nie boleh je guna lagi..ambik mood exam la kunun..hehe..
dan seperti biasa apa yang dirancang tu mmg menjadi..tetapi ditambah plak dengan side oder yang lain..haha..banyak lak benda lain yang takde kaitan dengan exam aku terbeli gak..ter la sangat kan..hehe..contohnye..magnet peti..dah tambah koleksi lg kat peti aku tu..i likeeee!!
ok..back to de story mory nie..sedang bjalan sensorang tu..aku ade lah ternampak makcik yang duk kt umah aku nie gak..muka dia mmg familiar..aku senyum kt dia..tapi myb dia ingat aku senyum kat orang lain,dia jalan je la dengan muke selambe derk nye..hurmm..termalu jap aku..tp takpelah..senyum tu kan sedekah (ayat menyedapkan hati)..aku pun terus la berjalan2 sambil cuci2 mata..window soping la tuh..
dah penat berjalan tu..tangan pun dah berat bwak barang2,aku pun melangkah la keluar utk balik..sedang berjalan tu aku ternampak lagi makcik yg tadi..eh!tak blik lg dia..aku ingatkan dia dh balik sebab kira dari masa aku bg senyuman yang tak dibalas tu smpai aku jumpa dia plak, ade la dalam sejam..so aku nie dengan mulut manis nye,penuh sopan lagi..menegur la makcik nie..tak tau kenapa..saje la kot nak manis mulut..
aku tegur dan dia pun jawab dengan baik..aku tanye dia nak kemana..dan dia kata nak balik ke rumah jugak..so aku dengan jujur nya mengajak dia balik sekali dengan aku..dah nama pun satu blok, so tak mendatangkan kesusahan pun rasenya aku menumpangkan dia..
makcik tu agak terkejut bila aku pelawa dia balik dengan aku..dari mukanya tu aku leh bayangkan dia kata 'iskk..sape plak budak ni nk ajak aku balik sekali'..tp myb sebab aku pompuan ditambah lak dengan keayuan (ecehh..terpuji diri lak) nie,dia pun bersetuju..
so dalam perjalanan yang sekangkang kambing tu aku pun bersembang lah..pelbagai topik..yang part last tu aku suke..rupenya makcik nie keje kt klinik gigi swasta..aku ingat dia nie nurse kat PPUM sbb aku selalu tgk dia pakai uniform keje dia..
so sebab dh menumpangkan dia..dan kebetulan dia pun keje kt klinik gigi..dia pun ajak la aku g wat rawatan gigi kt tmpat dia tu..ahah!!aku yang mmg menunggu masa nak pergi scanning gigi nie pun setujulah..cam orang mengantuk dibagi bantal la gaye nye..aku pun bersetuju,tapi masa dan waktu tak tau lagi..makcik nie siap nak bagi special treatment lagi kt aku kalau aku g klinik tu..wah..wah..selesai bertukar nombo telefon, aku terpikir..betul lah kata orang tua-tua..BUAT BAIK DIBALAS BAIK..walau aku tak mengharapkan ape2 balasan..tapi inilah yang aku dapat..so maknanya tak rugi lah kita bermanis mulut dan berbuat baik..selagi kita hidup nie..buatlah baik sesama kita..end..

No comments:

Post a Comment