Tuesday, November 19, 2013

~Sudah 9 Bulan Kamu~

Kejap je masa berlalu ye..itu ini begitu begini, dah 9 bulan menjadi ibu..heh heh..panggg..!!!!tampo ckit pipi..rase mcm "Tak Pecayaaaa..tapi ini terjadi"..eh!ternyanyi lagu Tenda Biru plak :-)
Jadi Mak dah ek..betul ke bohong, fakta bukan auta..macam ni rupanye jadi mak..Tido tak Lena, Mandi Tak Mandi..eh!tak Basah..Makan tak bape Kenyang..(tapi banyak makan)..
Bila dah rasa camni, teringat la kat Arwah Mak..camni la dia jaga kami adik beradik..ni ko baru sorang dah tido tak lena, makan tak kenyang konon!!Hoiii..Arwah tu jaga kita 9 beradik kottt...(huh..insaf jap!) Betapalah besarnya pengorbanan Ibu ku..Al-Fatihah mak..Semoga kau tenang diSana..Amin Ya Rabb..:'(

Hummmm...fstttttt...dah..dah..nie nak bagitau Umairah dah 9 bulan!!!Besar dah anak Mak yea..
Ape yang Umairah pandai buat dah? Ramai la kawan2 yang tanya gitu..Ape yea..ngeee..

Macam2 pandai lah!!

Jom tengok ape kepandaian Cik Umairah nie..dalam tempoh 9 Bulan..:)



Boleh menggangu gugat Drebar dalam Keta
 

Dah boleh minum guna cawan..errr..minum ke tu?

Bawak Walker macam Bumper Car..Gangg sana, gangg sini!!

Berdiri dengan eksennye sambil lepas tangan
 

 Boleh juga menguli kuih..uli ke gigit je nie?
 
ehh..eh..hmmm..boleh 'wat2' jatuh ke belakang kot..

 haaa..haaa..dushh!!akhirnye!
 
boleh buat panggilan telefon/sms/3G
 

 Boleh abiskan buah mangga..hee
 
 Menjadi peniaga/biz women macam maknye..tgk, bz tuh!
 

 Cakkk!!!pandai meng'auucak' kan org..boleh terkezut nih!

erkkk..nie..nie..pandai makan bunga!owhhh...

 Main sorok2 bawah kusi/ meja
 
Menterbalik kan badan semasa kenderaan berjalan!!sabo jelah!
 
 
Haha..banyak kan kepandaian Umairah dalam tempoh 9 bulan nie..hahahahaha
 
Nanti tunggu mak bagi yang setahun plak yea..tunggguuuuu..mesti lagi macam2!!

Sambal Hitam diberi nama Baru!!SAMBAL PAHANG yoo!!

Tak sangka sambal yang jarang orang kenali nie dah ditransfomerkan..heh heh..glamer tu ade nama baru.. kuar dalam NST baru-baru nie..kira nama rasmi lah nie..pasni jarang ade yang tak kenal la yek dengan sambal orang Pahang nie..tengkeh kepala nanti! :)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Pahang gets official sambal

New Straits Times

Tuesday, Nov 12, 2013

 
KUANTAN - Sambal hitam, a popular sweet-and-spicy condiment made from chillies, anchovies and belimbing buluh (Averrhoa bilimbi), has officially been renamed sambal Pahang.

Tengku Puan Pahang Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah made the official declaration at the national-level Farmers, Breeders and Fishermen Day 2013 exhibition here yesterday.

Tunku Azizah said the sauce was well-known in west Pahang, especially Jerantut, Kuala Lipis and Raub.

"I am proud that we can promote this authentic food, which is popular among the older folk. I am grateful that the state government, Federal Agricultural Marketing Authority and state museum helped me to produce a book on the state's traditional dishes."

Tunku Azizah said she planned to publish a second book soon, focusing on the state's traditional desserts.

"It took me a long time to study the cuisine of every district in the state. I believe they are 'treasures' that need to be discovered."

Present was state Rural Development, Agriculture and Agro-Based Committee chairman Datuk Shafik Fauzan Sharif.

Shafik said sambal Pahang was selected to be commercialised, as it had gained interest among the younger generation.
 
By Eddy Osman


Friday, July 26, 2013

Sambal Belimbing Rebus a.k.a Sambal Hitam.

Assalamualaikum semua..

Belum terlambat kot nak ucapkan selamat berpuasa..diam tak diam dah masuk 17 Ramadhan 1434H dah harini..dah abis separuh kita berpuasa..Alhamdulillah..semoga kita diberi peluang untuk menempuh sebulan Ramadhan ini..Amin!

Ok, ni nak citer pasal resepi warisan orang Lipis @ Lepeh la cakap kampung nye..iaitu Sambal Belimbing Hitam atau belim bing rebus..masa bulan puasa nie ntah macam mane sambal nie laku plak..mula2 saje bawak bagi kawan2 rasa..pastu makin ramai plak yang suka makan, dan terus lah bines kan..

Sambal nie sedap dimakan pada waktu bersahur. Yelah, orang masa sahur mane la nak selera sangat makan kan..dapat sambal nie, goreng telor, taruk kicap ckit, settle!!mesti bertambah makan..pehhhh..lapor plak perut citer pasal nie..heh heh.. :)

Pada yang tak tau, nie nak share ape ke benda la Sambal itam nie..nak layan gamba ke, nak layan baca??mesti ngantuk kan posa2 nie nak baca?hee..tauuu dahhh..

ok,layan lah gambar-gambar nie ek!!

nie la ropa belimbing buluh..kot-kot ada yang tak kenai

 
buah nie bermusim,so time bebuah tu memang tersangat banyak!
 
 
bila dah ambik, kenalah bersihkan ye..buang tampuk,tangkainye tu..letih la nak wat..:\
 
nie yang dah siap dibersihkan
 
 
kami masukkan dalam kawah sbb terlalu banyak..
 
kalau sikit leh masukkan dalam periuk atau tin biskut ke ape
  
proses merebus
 
rebus lagi dan lagi..lama tau!

haaaa..tgk, yang banyak tadi dh tinggal banyak nie je..nie dalam 7-8 jam kot rebus
 
dh kering betul-betul baru masuk dalam balang atau pack macam nie utk dijual..beli laaa!!:)
 
bahan-bahan untuk wat sambal nye
 
 
 
tumbuk je semua bahan-bahan kat atas tadi, pastu goreng dengan minyak macam menumis..tunggu kering dan garing..inilah hasilnyaaa..sedaappppp!!!
 
 
so..dah paham dah sekarang ape sambal belimbing itam tu?sebelum jadi sambal,kena la wat belimbing hitam tu dlu..tu yang kami orang Lepeh panggil belimbing rebus nie..kepayahan dan kecerewetan nak membuatnya tu lah yang menyebabkan harganya mahal sikit. tapi kita guna tak banyak pun untuk wat sambal tu..dalam dua sudu besar camtu je..so tak rugi pun nak beli..belimbing rebus tu plak bleh simpan lama..lama mane?lama la!!tak tau nak cakap sebab kami memang simpan lama..
 
Sambal tu plak kalau betul-betul masak garing dan kering pun leh simpan kat luar je dalam seminggu masih elok..lebih dari tu elok gak kot!sebab tak sempat tahan seminggu dah liaw kena makan..haha..
 
oklah..lapar la citer pasal nih..cau la dulu..sape nak beli??rogerlah..haha
 



 
 




Tuesday, July 9, 2013

~Seakan-akan pengganti~

Assalamualaikum w.b.t

Lama tak mencoret di sini selepas kehilangan arwah tahun lepas..diam tak diam dah lebih setengah tahun mak pergi..Al-Fatihah..rasa dia masih dengan kami..Ya Allah, engkau lebih menyayanginya..

Ok!lupakan segala kedukaan, bukak buku baru..Alhamdulillah syukur sangat-sangat aku telah selamat melahirkan seorang puteri yang sihat dan kuat pada 15 Februari 2013..ingat boleh sama tarikh dengan abahnye, selang 3 hari jela..tak kisahla, yang penting aku dah selamat..syukur padaMu Ya ALLAH!

Baby aku lahir kat hospital Kuala Lipis Pahang..mcm2 dugaan la..sepanjang mengandung nie..so kat2 nak last pun ada lagi..aku kena kayap plak..tu yang bersalin awal..kebetulan time tu cuti raya cina..terus la raya dengan baby terus..haha..

Pasal jantina tu mmg suprise..tak sangka dapat baby gurl..kira mcm pengganti wan dia (arwah mak) la nie..ALLAH tu mmg Maha Adil lagi kaya..pergi satu, dia ganti satu..

so, takyah cite panjang2, layan gamba jela.. Opss!!nama dak tecik yang dah tk bape nak tecik nie UMAIRAH..itu jela..tak payah nak eja panjang berjela2 mcm anak-anak sekarang kan..simple2 sudaaaa..

Sekarang dah nak masuk 5 bulan..so dah 5 bulan jugalah aku menjadi seorang Ibu..chewaaahh..tak sangka la dh bergelar mak sekarang nie..mula2 dulu tersasul gak membahasakan diri ni Makndak (panggilan utk anak2 sedara) dengan anak sendiri..heh heh..tak biasa lagi..sekarang dah ok laa..tu pun ade gak yang tersasul (^_^)




 












ckit2 jela ek..mcm2 gaya..tp yg byknye tidooo jela si comei nie..

Wednesday, January 2, 2013

.2012 & 2013 Kedukaan diganti sinar gembira

Assalamualaikum w.b.t

Selamat memasuki tahun baru 2013. Semoga segala azam dan perancangan 2012 dicapai dan 2013 dimulakan dengan langkah baru..sama-sama memperbaiki kelemahan diri sendiri,kuatkan iman menempuh onak kehidupan ini.

Syukur masih diberikan kesempatan bernafas di bumi Allah ini. Semoga aku dan semua ahli keluargaku berada dibawah lindungan serta rahmat Allah s.w.t..

2012 pergi meninggalkan suka dan duka..Semuanya ditempuh dengan tabah dan penuh keredhaan, menerima takdir Qada' dan Qadar..kita hanya merancang dan berusaha, hanya DIA yang mengetahui dan sebaik2 perancang.

2 hari selepas pemergian arwah makcik menemui Penciptanya, sepupuku selamat melahirkan baby boy yang superb besar..4.6kg tuh!!tahniah dah bergelar ibu dan semoga menjadi ibu yang baik. Kehadiran superb baby nie sedikit sebanyak menceriakan keluarga mereka yang baru sangat kehilangan orang tercinta. Semoga anak yang dilahirkan menjadi anak yang beriman dan taat kepada agamanya.

Sesungguhnya Allah itu Maha Adil lagi Maha Kuasa..DIA yang memberi kedukaan dan DIA jugalah yang menggantikannya dengan kegembiraan..

Subhanallah..

 Arwah mak dan makcik..Ya Allah,cucurilah rahmat ke atas mereka..

Sepupu dan arwah makcikku serta superb baby