Tuesday, November 19, 2013

~Sudah 9 Bulan Kamu~

Kejap je masa berlalu ye..itu ini begitu begini, dah 9 bulan menjadi ibu..heh heh..panggg..!!!!tampo ckit pipi..rase mcm "Tak Pecayaaaa..tapi ini terjadi"..eh!ternyanyi lagu Tenda Biru plak :-)
Jadi Mak dah ek..betul ke bohong, fakta bukan auta..macam ni rupanye jadi mak..Tido tak Lena, Mandi Tak Mandi..eh!tak Basah..Makan tak bape Kenyang..(tapi banyak makan)..
Bila dah rasa camni, teringat la kat Arwah Mak..camni la dia jaga kami adik beradik..ni ko baru sorang dah tido tak lena, makan tak kenyang konon!!Hoiii..Arwah tu jaga kita 9 beradik kottt...(huh..insaf jap!) Betapalah besarnya pengorbanan Ibu ku..Al-Fatihah mak..Semoga kau tenang diSana..Amin Ya Rabb..:'(

Hummmm...fstttttt...dah..dah..nie nak bagitau Umairah dah 9 bulan!!!Besar dah anak Mak yea..
Ape yang Umairah pandai buat dah? Ramai la kawan2 yang tanya gitu..Ape yea..ngeee..

Macam2 pandai lah!!

Jom tengok ape kepandaian Cik Umairah nie..dalam tempoh 9 Bulan..:)



Boleh menggangu gugat Drebar dalam Keta
 

Dah boleh minum guna cawan..errr..minum ke tu?

Bawak Walker macam Bumper Car..Gangg sana, gangg sini!!

Berdiri dengan eksennye sambil lepas tangan
 

 Boleh juga menguli kuih..uli ke gigit je nie?
 
ehh..eh..hmmm..boleh 'wat2' jatuh ke belakang kot..

 haaa..haaa..dushh!!akhirnye!
 
boleh buat panggilan telefon/sms/3G
 

 Boleh abiskan buah mangga..hee
 
 Menjadi peniaga/biz women macam maknye..tgk, bz tuh!
 

 Cakkk!!!pandai meng'auucak' kan org..boleh terkezut nih!

erkkk..nie..nie..pandai makan bunga!owhhh...

 Main sorok2 bawah kusi/ meja
 
Menterbalik kan badan semasa kenderaan berjalan!!sabo jelah!
 
 
Haha..banyak kan kepandaian Umairah dalam tempoh 9 bulan nie..hahahahaha
 
Nanti tunggu mak bagi yang setahun plak yea..tunggguuuuu..mesti lagi macam2!!

Sambal Hitam diberi nama Baru!!SAMBAL PAHANG yoo!!

Tak sangka sambal yang jarang orang kenali nie dah ditransfomerkan..heh heh..glamer tu ade nama baru.. kuar dalam NST baru-baru nie..kira nama rasmi lah nie..pasni jarang ade yang tak kenal la yek dengan sambal orang Pahang nie..tengkeh kepala nanti! :)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Pahang gets official sambal

New Straits Times

Tuesday, Nov 12, 2013

 
KUANTAN - Sambal hitam, a popular sweet-and-spicy condiment made from chillies, anchovies and belimbing buluh (Averrhoa bilimbi), has officially been renamed sambal Pahang.

Tengku Puan Pahang Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah made the official declaration at the national-level Farmers, Breeders and Fishermen Day 2013 exhibition here yesterday.

Tunku Azizah said the sauce was well-known in west Pahang, especially Jerantut, Kuala Lipis and Raub.

"I am proud that we can promote this authentic food, which is popular among the older folk. I am grateful that the state government, Federal Agricultural Marketing Authority and state museum helped me to produce a book on the state's traditional dishes."

Tunku Azizah said she planned to publish a second book soon, focusing on the state's traditional desserts.

"It took me a long time to study the cuisine of every district in the state. I believe they are 'treasures' that need to be discovered."

Present was state Rural Development, Agriculture and Agro-Based Committee chairman Datuk Shafik Fauzan Sharif.

Shafik said sambal Pahang was selected to be commercialised, as it had gained interest among the younger generation.
 
By Eddy Osman