Friday, August 5, 2011

~Ramadhan Yang Ku Nanti~

Asslamualaikum kawan-kawan..thanks sebab sudi nak baca blog nie..Amacam puasa??penuh lagi tak??ke dah ada yang tinggal atas sebab-sebab keuzuran??

Hari ni nak kongsi sikit ilmu yang tak seberapa nie..tadi pagi ade Majlis Ilmu..penceramah nya Yg. Bhg. Dato' Abu Hassan Din Al-Hafiz..aku dan kawan-kawan opis terlambat ckit nk pegi tadi..masuk2 dewan je Subhanallah..dewan dah penuh..biasanya tak penuh..Alhamdulillah..kami pun duduk jela kat lantai..tak penah lagi la ceramah yang biasa nya ade la 2,3 kerat orang nak hadir hari ni tpaksa duduk atas lantai..

Tajuk ceramahnya RAMADHAN YANG KU NANTI..mmg banyak la ilmu baru yang aku dapat..tambah la ilmu pengetahuan lebih-lebih lagi bab-bab agama nie..Alhamdulillah..

Ceramah 2 jam pun tak ngantuk sebab seronok dengar Ustaz bercakap dengan lawak-lawaknya..

So nak kongsi la mana-mana yang boleh dikongsi..tentang kelebihan bulan Ramadhan

~ ketahuilah kita bahawa malam Lailatul Qadar adalah pada  10 malam yang terakhir iaitu pada malam-malam ganjil..(malam 21, 23, 25, 27 dan 29)..tapi jangan la plak kita kejarkan 10 malam terakhir sahaja sebab 10 malam pertama adalah mulanya Rahmat, 10 malam pertengahan adalah malam Pengampunan..


~ Tido dibulan Ramadhan dihisab sebagai ibadat..bulan Ramadhan sahaja ek..tetapi bukanlah tido yang melampau-lampau..


~ Manakala berdengkur semasa tido pula dikira sebagai Zikir..Masyaallah..kalau dah tido dikira berzikir, kalau kita berzikir??renung-renugkan lah..


~ Mendengar ceramah agama/ilmu dikira sebagai ibadat dan diam atau tidak bercakap-cakap kosong semasa menghadirinya juga dikita sebagai Zikir..


~ Bulan Ramadhan dapat menghapuskan dosa-dosa lalu jika kita melaluinya dengan penuh keimanan


~ Orang yang berpuasa penuh, tetapi tidak sembahyang seolah-olah ia berpuasa yang sia-sia


~ Ramai ibu bapa sekarang menyuruh anak-anak puasa sedangkan tidak menyuruh mereka solat..sedangkan solat itu telah dinyatakan dalam Al-Quran


~ Orang berpuasa akan berbuka puasa, tetapi ada orang yang tidak puasa bebuka sekali..betul tak??


~ Kita seringkali ingat bulan puasa syaitan diikat. Tapi tahu kah kita bahawa syaitan itu tetap ada untuk menggoda umat Muhammad s.w.t??cuma ia akan lemah jika semua umat Islam berpuasa dengan penuh keimanan dan menghayati erti puasa..ini ada yang sekadar puasa menahan lapar dan dahaga sahaja..


~ Orang yang terlepas seksa kubur..hanya 3 golongan ;-
   i)   Orang yang mati syahid
   ii)  Tukang azan
   iii) Orang yang mati pada hari Jumaat dan dikebumikan pada hari Jumaat


~ Doa yang paling mustajab adalah doa orang yang berpuasa dan memenuhi syarat-syarat berdoa (tertibnya,yakin,keadaan dll). tak kira puasa apa


~ Sembahyang di masjid: bergantung kepada keadaan..jika lebih baik di rumah, lakukan di rumah


~ Sembahyang terawih: sembahyang sunat yang disunatkan pula untuk berjemaah..


~ Sembahyang Witir: sembahyang penutup hari tersebut..jika selepas kita sembahyang Terawih, kita nak buat pula sembahyang sunat tahajud pada kul 3 pagi, witir hendaklah dibuat selepas sembahyang sunat Tahajud tu..


~ Membawa anak-anak (yang belum baligh) ke masjid bagi melatih mereka sembahyang: Sebenarnya saf akan terputus dan kuranglah fadhilat saf tersebut. Oleh itu tempatkan anak-anak disaf yang paling hujung (kiri atau kanan) atau paling belakang..


~ Untuk melembutkan hati anak bagi mendengar kata bacalah Surah Taaha (sebut Toha) ayat 1-6 semasa anak-anak tido dan ditiupkan ke ubun-ubun anak..boleh gak untuk suami atau isteri..

okeh..itu sahaja nk dikongsikan..harap leh menambah ilmu kawan-kawan..sampai jumpa lagi!!
yang baik datang dari Allah, yang lemah dari diriku ini
~Wassalam~
 Dato' Abu Hassan Din Al-Hafiz

No comments:

Post a Comment