Friday, July 26, 2013

Sambal Belimbing Rebus a.k.a Sambal Hitam.

Assalamualaikum semua..

Belum terlambat kot nak ucapkan selamat berpuasa..diam tak diam dah masuk 17 Ramadhan 1434H dah harini..dah abis separuh kita berpuasa..Alhamdulillah..semoga kita diberi peluang untuk menempuh sebulan Ramadhan ini..Amin!

Ok, ni nak citer pasal resepi warisan orang Lipis @ Lepeh la cakap kampung nye..iaitu Sambal Belimbing Hitam atau belim bing rebus..masa bulan puasa nie ntah macam mane sambal nie laku plak..mula2 saje bawak bagi kawan2 rasa..pastu makin ramai plak yang suka makan, dan terus lah bines kan..

Sambal nie sedap dimakan pada waktu bersahur. Yelah, orang masa sahur mane la nak selera sangat makan kan..dapat sambal nie, goreng telor, taruk kicap ckit, settle!!mesti bertambah makan..pehhhh..lapor plak perut citer pasal nie..heh heh.. :)

Pada yang tak tau, nie nak share ape ke benda la Sambal itam nie..nak layan gamba ke, nak layan baca??mesti ngantuk kan posa2 nie nak baca?hee..tauuu dahhh..

ok,layan lah gambar-gambar nie ek!!

nie la ropa belimbing buluh..kot-kot ada yang tak kenai

 
buah nie bermusim,so time bebuah tu memang tersangat banyak!
 
 
bila dah ambik, kenalah bersihkan ye..buang tampuk,tangkainye tu..letih la nak wat..:\
 
nie yang dah siap dibersihkan
 
 
kami masukkan dalam kawah sbb terlalu banyak..
 
kalau sikit leh masukkan dalam periuk atau tin biskut ke ape
  
proses merebus
 
rebus lagi dan lagi..lama tau!

haaaa..tgk, yang banyak tadi dh tinggal banyak nie je..nie dalam 7-8 jam kot rebus
 
dh kering betul-betul baru masuk dalam balang atau pack macam nie utk dijual..beli laaa!!:)
 
bahan-bahan untuk wat sambal nye
 
 
 
tumbuk je semua bahan-bahan kat atas tadi, pastu goreng dengan minyak macam menumis..tunggu kering dan garing..inilah hasilnyaaa..sedaappppp!!!
 
 
so..dah paham dah sekarang ape sambal belimbing itam tu?sebelum jadi sambal,kena la wat belimbing hitam tu dlu..tu yang kami orang Lepeh panggil belimbing rebus nie..kepayahan dan kecerewetan nak membuatnya tu lah yang menyebabkan harganya mahal sikit. tapi kita guna tak banyak pun untuk wat sambal tu..dalam dua sudu besar camtu je..so tak rugi pun nak beli..belimbing rebus tu plak bleh simpan lama..lama mane?lama la!!tak tau nak cakap sebab kami memang simpan lama..
 
Sambal tu plak kalau betul-betul masak garing dan kering pun leh simpan kat luar je dalam seminggu masih elok..lebih dari tu elok gak kot!sebab tak sempat tahan seminggu dah liaw kena makan..haha..
 
oklah..lapar la citer pasal nih..cau la dulu..sape nak beli??rogerlah..haha
 



 
 




1 comment: